Terveydeksi

syksy 2015 – kevät 2016

Tekijät: Iina Hjorth, Rosa Mustonen, Tittamari Salonen, Lauri Virtanen, Tulir Asokan

Työkalut: JavaScript, CSS, HTML

Terveydeksi -sovellus on demo, jonka tarkoituksena on toimia pitkäaikaissairaan lapsen terveyttä koskevana päiväkirjana. Sovellukseen kerätään tietoa käyttäjän sairaudesta ja terveydentilasta. Kerättyä tietoa voidaan sitten näyttää lääkärille tai tutkia muuten jälkikäteen. Demon perusideaa voisi soveltaa vastaaviin asioihin, joissa halutaan kerätä tietoa pidemmältä aikaväliltä.

Aikaan saadussa demossa aikuinen, kuten lapsen huoltaja, määrittää sovellukseen kysymyksiä, joihin lapsi itse vastaa. Esimerkiksi voitaisiin kysyä: Oletko ollut kuumeinen? Kuinka väsyneeksi tunnet itsesi? Lapsi vastaa kysymyksiin päivittäin ja saa palkinnon tästä. Hän saa palkinnoksi palapelin palan, joka motivoi lasta keräämään tietoja terveydestään seuraavanakin päivänä. Tämän avulla hän saa myös rutiinin jokapäiväiseen terveyden seurantaan.

Jatkuvan seurannan avulla voidaan huomata käyttäjän vastauksissa säännönmukaisuuksia ja nähdä huomattavat heilahdukset terveydentilassa. Vaikka sovellus on tarkoitettu pitkäaikaissairaiden terveyden seurantaan voi käyttäjä pitää päiväkirjaa haluamastaan asiasta.

Visuality

syksy 2015 –

Tekijät: Tomi Lukkarinen, Hasan Takak, Henrik Davidila, Mediatiimi
Aiemmat tekijät: Oula Siljamo, Henrik Moilanen, Joel Jäkkö

Työkalut: Unity

Visuality on ilmainen mobiilipeli, joka syntyy puhelimeen ladatusta musiikista. Tehtävä on kuljettaa peliobjekti kentän läpi. Kenttä muodostuu musiikin mukaan liikkuvista palkeista.

Apinf

syksy 2016 –

Tekijät: Jasper Hjorth
Aiemmat tekijät: Kerkko Peltari, Tulir Asokan

Työkalut: Javascript, Alpaca

Ryhmä tekee työkalua rajapintojen dokumentointiin. Työkalulla voidaan kuvailla, millaisia pyyntöjä rajapintaan voi lähettää. Ohjelmasta löytää live-demon täältä.

Risteytyspeli

kevät 2016 -

Tekijät: Tulir Asokan, Joose Lehtinen, Antti Röyskö

Työkalut: JavaScript, Python, HTML, Go

Opettaa pelaajalle klassista perinnöllisyyttä. Pelissä risteytetään lohikäärmeitä erilaisiin kilpailuihin ja haasteisiin sopiviksi.

Shakkikamera

syksy 2015 –

Tekijät: Veikko Laitamäki, Elias Lehtinen, Jaakko Takala
Aiemmat tekijät: Eero Valkama, Iiro Kumpulainen, Antti Röyskö, Kasper Kivimäki, Jasper Hjorth

Työkalut: C++, Java, Python, Netbeans

Shakkikameralla voidaan digitalisoida shakkipelejä Web-kameran ja tietokoneohjelman avulla, joka Open CV:tä käyttäen tunnistaa shakkilaudasta otetut kuvat. Iiro Kumpulainen ja Eero Valkama osallistuivat PSIL projektillaan Tutki Kokeile Kehitä -kilpailuun ja European Union Contest for Young Scientist -kilpailuun. TUKOKE -kilpailussa projekti sijoittui ensimmäiselle sijalle ja voitti paikan EUCYS -kilpailuun, joka pidettiin 2016 syyskuussa ja projekti palkittiin siellä PRACEn erikoispalkinnolla.

Media

syksy 2015 -

Tekijät: Juho Hassinen, Matias Olkkonen, Vihtori Sova
Aiemmat tekijät: Max Mecklin, Niko Poranen

Työkalut: Blender, Inkscape, Gimp, ja Krita

Media tuottaa grafiikkaa, audiota ja tekee lisäksi UI-suunnittelua. Työtehtävänsä Media saa suurimmilta osin muilta projekteilta. Myös PSIL:in asiakkaat voivat tilata Medialta.

IoT

kevät 2016

Tekijät: Juhani Hautala, Eero Fadjukoff
Aiemmat tekijät: Hannes Karppila, Elias Benkhodja, Kerkko Pelttari

Työkalut: Python, Javascript

Projektissa käytetään nappiparistoilla toimivia pieniä laitteita, joista saa muun muassa lämpötiladataa. Tarkoituksena on lisätä aiemmin tehtyyn työhön lämpötilan seuraamista helpottavia graafeja. Sen lisäksi, että nodeja voi siirrellä käyttöliittymässä, niitä voi nykyään myös nimetä uudelleen ja filtteröidä.

Verkkokauppa

kevät 2016

Tekijät: Aleksanteri Hämäläinen, Petteri Huuskonen, Julius Klemola

Työkalut: Java, Javascript, AngularJS

PSIL:ltä tilattiin verkkokauppa. Verkkokaupasta tehtiin tilaajan tarpeisiin sopiva.