Pelikehitys oppimisen välineenä

Projektissa opitaan aihekokonaisuuksia pelikehityksen kautta. Opiskelijat oppivat valittuja aihekokonaisuuksia suunnittelemalla pelien sisällön ja toteuttamalla pelin.

Pelien tekniset alustat ohjelmoidaan opintoihin kuuluvana työharjoitteluna ja sisältö tuotetaan eri kurssien puitteissa. Tuloksena saadut pelit voivat toimia oppimateriaalina muille, mikä motivoi opiskelijaa ja voi parhaimmillaan johtaa kaupallisesti hyödynnettäviin opetustuotteisiin.

Projektiin osallistuvat opiskelijat opiskelevat Valkeakosken Tietotien lukiossa ja Päivölän opiston matematiikkalinjalla. Projekti on avoin myös muille asiasta kiinnostuneille opiskelijoille. He voivat osallistua toimintaan joko viikonloppukursseilla tai etänä.

Esimerkkipeleinä projektissa toteutetaan risteytymistä opettava Lohikäärme-peli sekä Kirjallisuuspeli, joka on pelialusta, johon voidaan luoda pelimuotoisia kirjaesittelyjä tai -esitelmiä.

Luomassa uutta opetusmetodia

Oppimispelien käyttö opetuksessa on tavallista, mutta oppimispelin tekeminen esimerkiksi kieliopin, biologian tai maantieteen opiskelussa dominoa tai ristikkoa syvällisemmin on varsin uutta. Projektissa kehitettävä oppimismenetelmä pyrkii muuttamaan oppilaat passiivisista pelaajista aktiivisesti tietoa hankkiviksi ja prosessoiviksi kehittäjiksi. Meillä ensimmäiset kokeilut ovat olleet rohkaisevia.

Toimintamalli tukee vahvasti erilaisten työelämätaitojen oppimista, kun pelikehityksessä ryhmätyötaidot, ongelmanratkaisu ja luovuus pääsevät esille. Omien tuotteiden kehittäminen ryhmissä opettaa lisäksi pitkäjänteisyyttä, kokonaisuuksien hallintaa ja syy-seuraus suhteiden ymmärtämistä. Valmiit pelit toimivat oppimateriaalina ryhmän muille opiskelijoille, ja elävöittävät oman fokusalueen ulkopuolelle jäävän asian oppimista.

Peliohjelmointi ja pelikehitys ovat tulleet mahdolliseksi ohjelmoinnin opetuksen laajennuttua ja tietotekniikan tultua perusvälineeksi kaikille opiskelijoille. Tässä oppimismenetelmässä hyödynnetään osaamisen lisääntymistä ja tuetaan taitojen kehittymistä edelleen nyky-yhteiskunnan vaatimalle tasolle.